Формування собівартості за маржинальним методом та повним обліком витрат


Відкриваючи власний бізнес, який передбачає встановлення цін на товар чи послугу найголовнішим є розуміння ціни на цей товар/послугу. Бо якщо зробити занадто дорого - не чекайте клієнтів. Якщо зробити занадто дешево - не чекайте прибутку.

Розкажу, як потрібно будувати фінансову складову бізнесу, щоб бути в плюсі.



Давайте розберемось спочатку з поняттями, що таке собівартість та маржинальний метод. Собівартість - це витрати підприємства на виробництво та реалізацію продукції. Маржинальний метод - це інструкція/план за яким може зрозуміти підприємець, яку наймінімальнішу ціну ви можете зробити за свій товар.

Наведемо приклад на кавовому бізнесі. Скільки коштує стаканчик кави? Ми маємо, наприклад, 10 грам кави, воду, одноразовий стаканчик, цукор та паличка (аби розмішати той цукор). Рахуючи витрати на одну одиницю цього товару - ви розрахували, що один стаканчик коштує 20 гривень, тобто собівартість. Якщо ви на реалізацію цього стаканчика ставите 21 гривню, то заробляєте - 1 гривню з 1 одиницю товару. Тобто маржинальний метод формування собівартості полягає в прорахуванні змінних витрат.


Метод формування собівартості за повним обліком витрат полягає в тому, що на собівартість цього стаканчика ви додаєте ще заробітну плату людини, яка продає, оренду приміщення та інше. Наприклад, зарплата складає 5000 гривен, а оренда 1000 грн, продали ви за місяць 100 стаканчиків кави. Потім додаєте ці 6000 гривень витрат до суму, яка вийшла після продажу 100 стаканчиків і виходить, що собівартість зросте до 26 гривень. А в наступному місяці ви продаєте - 50 чашок кави і собівартість зростає до 32 гривень. Тобто цей метод розподіляє всі витрати на собівартість продукції, і ви не знаєте, яка реальна вартість одного стаканчика кави буде в наступному місяці. Бо потрібно розуміти, які продажі будуть наступного місяця, щоб порахувати планову собівартість.


Є думка, що встановивши ціну на каву за маржинальним методом - 21 гривня, то ви будете працювати в збиток собі. Але ж за 32 гривні у вас цю каву майже ніхто не купить, є поняття «прохідної ціни»: 32*200 = 6400 гривень ; 21*400 = 8400 гривень.


За повним обліком витрат собівартість може і змінюватись постійно.


За маржинальним методом ви можете порахувати свою «точку беззбитковості». Скільки потрібно продати, який отримати оберт, щоб вийти в нуль чи плюс.


Треба розуміти і знати собівартість свого товару. Перша причина, тому що вгадати її «справжню» роздрібну ціну - неможливо. А потім через невірну роздрібну ціну виявиться, що праця йшла в мінус. Друга причина - ви не розумієте рентабельність свого ж товару. Тобто ціна продажу відома, а скільки ви витрачаєте на нього - не зрозуміло. Наступна причина - податки. Не розуміючи витрати - не зможете розрахувати податок, або зробите це досить некоректно.


Звісно, собівартість може змінюватись в залежності від багатьох причин: зростання цін на закупки, економічна ситуація у країні, поява нових конкурентів навпроти. Ви маєте два варіанти: або збільшувати ціну при реалізації товару або оптимізувати свої витрати. Наприклад, змінити приміщення або скоротити зарплатний фонд чи кількість працівників.


Тому важливо точно зрозуміти, який метод підходить вашому бізнесу, щоб знайти свою «золоту середину» вартості товару при реалізації. Якщо ви не маєте достатньо експертизи у фінансах, раджу вам звернутися до експертів, які допоможуть економити ваші гроші та збільшити прибуток.

Кожен метод має право на існування використовувати його потрібно орієнтуючись на специфіку вашого бізнесу. Тому краще звертатись до фінансових експертів, щоб вам вибрали найбільш оптимальну фінансову модель.