Аналіз Вікторії Домаревої податкового експерта, co-founder "Бюро" та Олени Сітарчук адвокатки та власниці адвокатського бюро "Олени Сітарчук".
В Україні продовжується шлях діджиталізації, шлях до «країни в смартфоні». Ще декілька років назад паспорт в телефоні - це щось з далекого майбутнього і малоймовірне. Але зараз ми маємо «Дію» без якої вже важко уявити будні українця: паспорт, документи на автомобіль, голосування, картка платника податків. Тепер і податки стають доступніші і з'являються в нашому мобільному пристрої. Що це за програма і що вона змінить в житті бізнеса?
На думку Олени Сітарчук, «Податкова у смартфоні» - проект податкової діджиталізації, презентований Гетьманцевим Данилом, проект який «обіцяє» значне облегшення роботи бізнесу з податковою службою. Анонсована «Податкова у смартфоні 2023» виглядає обнадійливо. Серед найболючіших проблем малого та середнього бізнесу на сьогоднішній день можна назвати такі: потрапляння підприємства до переліку ризикових та блокування податкових накладних, заангажованість податківців при використанні ризик-орієнтовного підходу та проведенні податкових перевірок, фактичну безперспективність адміністративного оскарження податкових нарахувань та необхідність витрачати роки на оскарження дій ДПС в судовому порядку. На жаль у бізнеса відсутня довіра до фіскальних служб, а це в свою чергу, породжує небажання декларувати доходи, сплачувати податки та стимулює підприємців йти в тінь.
Вікторія Домарева зазначає, що концепт діджиталізованої податкової передбачає такі зміни:
•сплата банком податків за ФОП третьої групи без найнятих працівників - банк буде утримувати 5% єдиного податку з усіх надходжень, утримує мінімальний ЄСВ, а також надає доступ Державній податковій службі до даних щодо зарахування коштів.
•попереднє автозаповнення декларацій для фізичних осіб та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.
•зменшення кількості документальних перевірок - впровадження електронного стандарту звітності для обміну даними бухгалтерського обліку SAF-T. «Автоматизований аналіз звітності у форматі SAF-T формує профіль платника податків(зелений-необхідність перевірки відсутня, червоний – є розбіжності, які потребують перевірки», - зазначається у презентації.
•модернізація контакт-центру ДПС - наразі, з цим пунктом є певні труднощі. Контакт -центр ДПС існує для того, щоб надавати швидку професійну консультацію і допомогу з питань податків будь-якому платнику податків. Але у відповідь можно почути: «Наразі відсутня інформація на Ваше запитання». І далі цю відповідь вже не надають. Тому в цьому пункті треба однозначно покращити методичну базу, працівники контакт-центру мають слідкувати за всіма змінами в законодавстві аби мати змогу швидко і якісно консультувати тих, хто до них звертається.
•розширення функціонала е-кабінету платника податків - в електронному кабінеті буде інформація з державних реєстрів, а також синхронізація з сторонніми сервісами (М.Е.Doc, банки та інші). Це прогресивна і важлива ініціатива, тому що це доступ до інформації в онлайн-режимі без дзвінків податковим інспекторам; також в такому випадку податкова буде бачити наявність активів для ведення господарської діяльності і не потрібно буде додатково подавати інформацію про основні засоби при намаганні зареєструвати податкову накладну.
Зміни які зараз відбуваються, звісно мають наміри на покращення, але треба виправляти ситуацію адміністрування ПДВ, треба змінювати відношення в системі, зменшувати «ручне управління» в податковій системі.
Ключовим чинником побудови відносин між податківцями та бізнесменами є довіра останніх до ДПС. І якщо заявлена, паном Гетьманцевим, відмова від фіскального підходу (тобто від погоні за показниками наповнення бюджету будь-якими способами) буде реалізована, то це може стати відправною точкою для перезавантаження відносин «бізнес VS податкова».