Поради від Вікторії Домаревої - експерта та партнера з податкового консалтингу компанії Бюро. Від початку повномасштабного вторгнення кожен український підприємець стикається з безліччю проблем. Вони стосується не тільки того, як врятувати бізнес, а й заробляти прибутки. Невирішені завдання на яких не вистачає ресурсів поступово накопичуються та набувають статус "SOS". Типовий бізнесмен з України має вдвічі більше кризових ситуацій ніж будь-хто інший. Проблеми, як ми знаємо мають особливість розростатися, нагадувати про себе в найбільш некомфортний час і потребують негайного вирішення.
Працюючи в умовах війни більше ніж півроку, можу точно оцінити типові проблеми з якими стикається бізнес: - Постійна зміна податкового законодавство. З початку війни низка змін не завжди була адаптована під запити підприємців. Навіть перехід на відому систему 2% Єдиного податку, що позиціонувалася спочатку як поліпшення умов, насправді виявився не такою вигідною пропозицією, по факту платники стикалися з труднощами при оформленні ПДВ та іншими неприємними сюрпризами.
- Мобілізація. Багато виробництв та підприємств були позбавлені своїх кращих, вже підготовлених, фахівців, а навчання співробітника з «0» - це значна втрата часу і, як наслідок, прибутку для компаній. Процес бронювання виявився складним і затяжним. Наші клієнти, навіть отримавши Наказ про бронювання, з чисельними затримками, вже були змушені шукати нових співробітників, замість мобілізованих, бо в зворотному часі цей Наказ не працює.
- Заробітна плата. Після російського вторгнення багато компаній, в тому числі і ми, вибрали політику «підтримки» персоналу, навіть в моменти простоїв. Але реалії показують, що інфляція та зростання цін вимагають підвищення заробітної плати, що для бізнесу, який скоротив товарообіг на 50% і більше, є дуже складним завданням.
- Політика НБУ. Війна - період, коли надважливі складні та непопулярні рішення, а недавнє ускладнення розрахунків з деякими контрагентами і заборона купівлі іноземної валюти, при наявності на рахунках будь-яких валютних цінностей, не сприяє фінансовій стабільності компаній.
- Найнеприємніше - зниження обсягів продажів. А це, як наслідок, тотальна економія на всьому, в результаті погіршення прибутковості розвитку бізнесу - консалтингу, інвестиціях в навчання персоналу і зростанні компаній загалом.
Попри всі перелічені складнощі, головний меседж полягає в наступному: якщо ви зупините роботу по розвитку компанії бізнес назавжди втратить конкурентоспроможність та власне ім'я. І після війни буде надзвичайно складно будувати нові бізнес-моделі, адже все змінюється кожного дня. Проблеми є, їх немало, але кризові ситуації будуть існувати завжди. І ми маємо чудовий досвід попередніх років, який показує, що ті, хто не дивлячись на все, продовжували працювати та змінюватись - не тільки зберегли свою позицію на ринку, а в деяких випадках, переродились та стали краще. Важливо памʼятати, що якщо ви не маєте часу на речі, які не стосуються самого бізнесу (бухгалтерський облік, податковий консалтинг та інше) - потрібно якомога швидше знайти компанію- аутсорсера, яка покриває всі задачі. В іншому випадку ви можете втратити бізнес.
На кінець хочу сказати, що незважаючи на всю жахливу ситуацію, український бізнес відроджується, шукає нові напрямки, адаптується до існуючих реалій.А це не може не радувати. З вірою та перемогою в серці!